قوانین حد ضرر ( Stop Loss )

” راه اصلی برای کنترل ریسک معامله ، تنظیم حد ضرر مناسب است”

حد ضرر ابزاری کاربردی در مدیریت ریسک است و طرح یک برنامه ریزی درست ، هنر محسوب می شود.

حد ضررها باید دو حالت را رعایت کنند:

  1. حد ضررهایتان نباید آنقدر به قیمت جاری نزدیک باشد که مرتب از بازار خارج شوید
  2. نباید به حد ضرر آزادی بیش از حد بدهید

راه حل این است که روشی پیدا کنید تا تعادلی بین این دو هدف برقرار شود و بر اساس توان بازار عمل کند به عبارتی نقشه های حد ضررتان باید طوری طراحی شده باشد که به معامه تان اجازه ی نفس کشیدن و قدرت نوسان را همراه با فراز و نشیب های طبیعی بازار ، بدهد.

اگر ابتدا وارد معامله شوید و سپس در مورد خروج فکر کنید ، در حقیقت در حال رقصیدن با شیطان هستید ، ارزش حد ضرر قبل از ورود به بازار باعث می شود ما از ریسک های مختلف که در بازار وجود دارد محافظت شویم ( تعدادی از آنها در زیر لیست شده اند ) و بدون تاثیر احساسات ، بهترین خروج را برای آن تخمین بزنیم

نکته کلیدی: ریسک در بازارها و کسب و کارها اجتناب ناپدیر است پس مدیریت احتمالات یک هنر است

  • ریسک معامله

ریسک محاسبه شده برای هر معامله توسط حجم معامله ( لات سایز Lot Size ) قابل تنظیم هست و می توان گفت این تنها ریسکی است که می توانید کنترل کنید . به یاد داشته باشید بیشتر از دو درصد سرمایه خود را روی هر معامله ریسک نکنید

  • ریسک بازار

ریسک ذاتی حضور در بازار گفته می شود و ما کنترلی بر روی این نوع ریسک نداریم. این ریسک شامل تمام ریسک های ممکن در بازار می شود. این ریسک باعث میشود حد ضرری که دقیق محاسبه کرده اید را به مقداری خیلی بیشتر افزایش دهد. این ریسک حادثه های فاجعه بار جهانی را شامل می شود همانند عدم حمایت فرانک از ارزش یورو در سال 2015 یا سونامی ژاپن یا حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا

  • ریسک مارجین

این ریسک وقتی که می توانید تمام موجودی حساب را ضرر کنید وجود دارد چرا که از اعتبار اهرمی استفاده می کنید. اگر معامله به سمت ضرر شما حرکت کند به کارگزار بدهکار می شوید

  • ریسک نقدینگی

وقتی می فروشید و خریداری نیست ، تجربه تلخ ریسک نقدینگی را خواهید داشت ، این ریسک می تواند از یک حادثه در بازار به وجود آید یا تشدید شود همانند فاجعه فرانک که در برابر اکثر ارزها بیش از 50 درصد تقویت شد. که فروشندگان و خریداران که عمده آنها پروایدرها و بانک ها طرف تسویه بودند معاملات را نقد نمی کردند و باعث شد حساب خیلی از افراد به سوی کال مارجین و ورشکستگی پیش برود

  • ریسک شبانه

به طور کلی ریسکی که معامله گران در مواقع بسته بودن بازار متحمل می شوند ، می باشد. اتفاقات غیر منتظره می تواند حین بسته بودن بازار رخ دهد که منجر به ایجاد جهش های قیمتی در خلاف روند می شود ( ایجاد گپ ها در اول هفته برای بازار ارز که روز شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد ، یا شکاف های قیمتی در بازار سهام ایران که در تایم های غیر اداری تعطیل می باشد )

  • ریسک فراریت

یک بازار پر نوسان ممکن است شما را بارها از معامله خارج کند و ضرر قابل توجهی وارد کند .دارایی های پر ریسک که دامنه نوسان بیشتری را دارا هستند باعث افزایش ریسک فراریت می شوند بعضا بازارهای دیگری همچون طلا که دارایی ایمن در کالاها محسوب می شود دارای نوسانات زیادی هست

ریسک در بازارها اجتناب ناپذیر و مدیریت احتمالات هنر است و این مباحث به خاطر ترسیدن از ریسک بیان نشده است بلکه ما را برای هر اتفاقی آماده میکند و از قبل پلان ها و سناریو های مختلف را در نظر بگیریم. عنوان حد ضرر عموماً زیر مجموعه ی سر فصل سیستم معامله است. خروج های ما بایست با دقت با ورودی ها متناسب باشد ، که این مهارت با افزایش تجربه ارتقاء می یابد.

انواع مختلف حد ضرر وجود دارد که هفت مدل ارزشمند آن را بیان میکنم:

1- حد ضرر اولیه : حد ضرری که در شروع معامله  تنظیم می کنید. آن حد ضرر قبل از ورود به بازار شناسایی می شود که به علاوه حد ضرر اولیه برای محاسبه حجم معامله نیز استفاده می شود.

2- حد ضرر شناور : همانطور که بازار جلو می رود با آن حرکت می کند. این حد ضرر وقتی بازار در جهت معامله شما حرکت می کند باعث تضمین سود شما می شود.

3- حد ضرر مقاومت :  این نوعی از حد ضرر شناور است که در روندها استفاده می شود. این حد ضرر دقیقاً در نقطه پایان اصلاح در روند قرار می گیرد.

4- حد ضرر شناور سه میله ای : این حد ضرر در روندی استفاده می شود که به نظر می رسد شتاب حرکت خود را از دست داده و در اینجا انتظار برگشت در روند دیده می شود.

5- حد ضرر شناور یک میله ای: وقتی قیمت به منطقه هدف رسید ، از این حد ضرر استفاده کنید. همچنین در نقطه سر به سر هستید و می خواهید در سود قفل شوید استفاده کنید.

6-حد ضرر خط روند : از خط روندی که در پایین یک روند صعودی یا در بالای قله یک روند نزولی قرار داده شده است ، استفاده کنید. می توانید وقتی که قیمت در سمت مخالف خط روند بسته شد ، خارج شوید.

7-حد ضرر کانال برگشتی : این حد ضرر خیلی شبیه به حد ضرر خط روند هست با این تفاوت که یک کانال واضح بین بالا و پایین یک روند شکل می دهد و معمولاً نمایانگر عرض کانال روند است. قیمت بایست خارج از کانال بسته شود تا حد ضرر شما فعال گردد.

شخصا شماره یک تا پنج را به عنوان استراتژی خروج در نظر می گیرم و در پلان معاملاتی خود به صورت کامل مکتوب شده موجود هست.

نکاتی در مورد حد ضررها

1- حد ضررها نبایست بر اساس مقدار دلخواه دلاری که راضی به از دست دادن آنها هستید باشند ، بلکه بر اساس عملکرد حال بازار می بایست تنظیم گردد.

2- اگر از حد ضرر استفاده نکنید یا پایبند به آن نباشید ، در یک معامله بازنده به دلیل اینکه ضرر خیلی است از نظر احساسی توانایی خروج از بازار ندارید ، در حقیقت شما با آن معامله ازدواج می کنید.

3- اگر برای برگشت یک معامله آرزو و دعا می کنید ، خوب معامله نکنید و به مطالعه بیشتر بپردازید و بعد از طی این مراحل باز این روال ادامه داشت شاید شما برای کار در بازار ساخته نشده اید و بایست واقع بینانه رفتار کرد و ان را رها کنید.

4- برای برخی بازارها بهتر است که در عمل وقتی معامله باز است حد ضرر نگذارید چرا که برخی از بازیگران بزرگ بازار قادر به مشاهده حد ضررها هستند و اگر تعداد کافی معامله گران حد ضرر را در سطحی قرار داده باشند سعی خواهند کرد آنها را از مارکت خارج کنند . این به این منظور است از قبل حد ضرر شما مشخص هست اما صرفاً در سیستم تنظیم نشده است و به یاد داشته باشید ریسک فراریت و نقدینگی ممکن است به تمام حساب شما ضرر وارد کند پس می بایست مقدار معینی از سرمایه را فقط وارد حساب معاملاتی خود کنید.

5- هیچ وقت به دلایل احساسی حد ضررتان را جابه جا نکنید ، مخصوصاً وقتی که این حد ضرر اولیه شما می باشد ، می بایست بر اساس استراتژی های مشخص و مکتوب شده در پلان معاملاتی خود رفتار کنید.

6- سعی کنید حد ضرر خود را بر اساس همان چارچوب زمانی ( تایم فریم ) که معامله می کنید تنظیم کنید . استفاده از روش های تایم فریم چندگانه همانند دوال تایم فریم و غیره… برای ورود و خروج بازار زمانی بهره ببرید که تجربه کافی کسب نمودید و به سود مستمری دست یافتید.

7- می بایست برای کاهش ریسک در هنگام باز نگه داشتن معامله خود در بازار راهکارهای را جست که پیشنهاد می دهم به نکات زیر توجه کنید:

  • الف ) معامله ای را نگه دارید که در سود می باشد.
  • ب) معامله ای را نگه دارید که تایم فریم شما ( ترید ) یک روند نیرومند را نشان می دهد.
  • ج) بایست حد ضرر جدیدی را بر اساس تایم فریم های بزرگتر مانند روزانه تعیین کنید.
  • د) حجم معامله را طوری تعیین کنید که با تغییر حد ضرر مطابق بند ج بیشتر از ریسک مجاز در پلان معاملاتی شما نباشد. 8- از دیدگاه درآمدی ، بهبود روش تعیین حد ضرر حیاتی است ، بطور مثال خروج پی در پی در اصلاح ها ، معمول ترین پیامد یک حد ضرر ناکامل است که باعث می شود هزینه ای برای کمیسیون و اسپرد معامله جدید بدهید و افزایش این روند باعث از دست رفتن سودهای شما می شود .

9- هیچ حد ضرر کاملاً درستی وجود ندارد و هیچ راهی هم موجود نیست که کامل بازار را در چارچوب زمانی محدود کنیم پس هدف این است که احتمالات را به خدمت خودمان درآوریم.

10- بازار همواره در یک جهت حرکت نمی کند و دارای نوسانات مختلف می باشد بایست از داینامیک های بازار ( قیمت ، حجم ، فراریت و … ) به طور معناداری بهره بگیرید که به حد ضررهای ما اجازه نفس کشیدن دهد. حد ضررها بایست ما را از ریسک نجات دهند اما در عین حال بایست به بازار اجازه نوسان نیز دهند.

با تشکر – خلیل رحمانی

5/5 - (1 امتیاز)
5/5 - (1 امتیاز)