تاریخ آپدیت: 15 ژانویه 2018

در جدول بالا موسوم به بازدهی مشاهده می شود که دلار آمریکا برای پنجمین هفته متوالی در برابر ارزهای اصلی به غیر از دلار کانادا تضعیف‌ شده است ، با وجود اینکه در این مدت ها با افزایش نرخ بهره در آمریکا همراه بودیم و به نظر می‌رسد که سقوط دلار آمریکا بیشتر به خاطر عوامل خارجی بوده است که با بررسی جریانات سرمایه‌ای بازار می توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران با تغییر چشم‌انداز سیاست‌های پولی سایر بانک‌های مرکزی، به دنبال فرصت‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری هستند.

ضعف گسترده دلار آمریکا موجب شده تا GBPUSD از ۱٫۳۷ عبور کند و به سطوحی که آخرین بار در روز همه‌ پرسی BREIXT در سال ۲۰۱۶ مشاهده‌ شده بود برسد .

انگلستان تنها کشور در میان اقتصادهای توسعه‌یافته است که از رشد شدید و ادامه‌ دار تورم رنج می‌برد.

رشد سالانه تورم بخش مصرف‌کنندگان در ماه نوامبر از ۳ درصد عبور کرد و به بالای دامنه ۱ تا ۳ درصدی رسید ( هدف بانک مرکزی انگلیس )

افزایش‌های اخیر CPI انگلستان موجب شده تا بانک مرکزی در نشست ماه نوامبر نرخ بهره را افزایش دهد، اما به نظر می‌رسد که بانک از افزایش بیشتر نرخ بهره خودداری می‌کند، به‌خصوص که هنوز نتیجه نهایی BREXIT مشخص نیست و رشد فعالیت‌های اقتصادی هم کُند شده است

افزایش دیگر نرخ تورم در آخرین ماه سال ۲۰۱۷ می‌تواند بانک مرکزی را وادار کند تا در رابطه با آینده سیاست‌های پولی خود بازنگری کند. اخیراً پوند واکنش مثبتی به تغییرات اعضای کابینه دولت انگلستان نشان داده است. در این‌ بین هم فاز دوم مذاکرات BREXIT هنوز شروع نشده است. به همین خاطر در حال حاضر پوند در معرض ریسک‌های سیاسی قرار ندارد.

بیشترین رقم بازدهی 2.22% متعلق به ین ژاپن در برابر دلار کانادا است ، این رقم حاکی از یک بازار رو به جلو ( رنج ) در این هفته می باشد تا اینکه ریسک های حاکم بر بازار تغییر یابند و بازار شروع به حرکت رونداری نماید. انتظار می‌رود که بانک مرکزی کانادا در این هفته نرخ بهره را افزایش دهد و نرخ بهره از ۱ به ۱٫۲۵ درصد برسد.

این سومین افزایش نرخ بهره از زمان شروع سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی خواهد بود.

در افزایش قبلی نرخ بهره، به نظر می‌رسید که بعد از افزایش نرخ بهره به ۱ درصد در اواسط سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی برای مدت طولانی از تغییر نرخ بهره خودداری خواهد کرد ، با این‌حال، رشد اخیر شاخص‌های اقتصادی کانادا قابل‌توجه بوده‌اند.

در ماه‌های نوامبر و دسامبر رشد اشتغال کانادا ۷۹ هزار واحد بوده است. ارزیابی اخیر بانک مرکزی از بخش کسب‌وکار هم نشانگر بهبود شرایط بوده و از رشد سریع اقتصادی حکایت داشت. در کنار افزایش قابل‌توجه قیمت نفت، به نظر می‌رسد که زمان افزایش نرخ بهره فرارسیدهاست.

اگر بانک مرکزی کانادا برخلاف انتظارات بازار از تغییر نرخ بهره خودداری کند، دلار کانادا تضعیف خواهد شد . در حال حاضر تأثیر افزایش نرخ بهره بر قیمت‌ها اعمال‌ شده است، به همین خاطر میزان واکنش مثبت دلار کانادا به نشست این هفته، به چشم‌انداز مراحل بعدی نرخ بهره بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.

در جدول مشاهده میکنید که دو ارز ین ژاپن و یورو واحد پولی اتحادیه اروپا نیز بیشترین مقدار سطح تقاضا را دارا بودند چرا که بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا نشان داده‌اند که به سمت کاهش و قطع سیاست‌های انبساطی در حرکت هستند. این یعنی در معاملات این هفته، توجه سرمایه‌گذاران به تغییرات نرخ بازدهی در خارج از آمریکا خواهد بود.

www.fxcma.com

www.fxcma.com

به جدول تغییرات نرخ بهره بین بانکی نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که بیشترین مقدار تغییرات در سر رسید فصلی هفته گذشته متعلق به ین ژاپن بوده و کمترین تغییرات مربوط به پوند انگلستان که در سر رسید های سالانه باز چنین مشاهده می شود . پس این دو ارز در کانون توجهات و معاملات ما قرار خواهد گرفت .

در جدول نرخ تعدلی نرخ بهره بین بانکی ( Liboor ) مشاهده می شود که پوند انگلستان نسبت به دلار امریکا جهتی نزولی داراست که در راستای بازدهی هفته گذشته می باشد و میتوانیم در این زمینه برنامه ریزی کنیم . ین ژاپن نیز باز در همین حالت می باشد و ما قادر هستیم برای خرید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا اقدام نماییم ( فروش USDJPY )

www.fxcma.com

www.fxcma.com

مهمترین داده های که در این هفته منتشر خواهد شد عبارتند از :

  • داده‌های تورمی انگلستان UK Inflation Report
  • شاخص تولیدی ایالت نیویورک Empire State Manufacturing Index
  • نشست تعیین نرخ بهره کانادا Canadian Rate Decision
  • گزارش اشتغال استرالیا Australian Jobs Report
  • گزارش تولید ناخالص داخلی چین Chinese GDP
  • داده‌های مسکن آمریکا Housing Data
  • گزارش سطح ذخایر نفت خام آمریکا Crude Oil Inventories
  • شاخص انتظارات و تمایلات مصرف‌کنندگان آمریکا US Consumer Sentiment